UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Direct naar inhoud
UWV logo

Inloggen

Inloggen Mijn UWV Inloggen Werkmap

    Werkgeversportaal

    Inloggen werkgeversportaal

    Mijn Gegevensdiensten

    Inloggen Gegevensdiensten Inloggen op andere portalen

    Meer informatie over inloggen

      Machtigen voor inloggen Manieren van inloggen

    Wijzig persoonlijke instellingen

    Weergaveopties

    Vul één of meer trefwoorden in

    Ouderschapsverlof WIA Verzekeringsbericht IVA Wajong
    • Home
      • Betaaldatums
      • Inkomsten doorgeven
      • Kind krijgen
      • Ontslag
      • Werkloos
      • Ziek
      • Alle onderwerpen
      • Wajong-uitkering
      • WAO-uitkering
      • WAZ-uitkering
      • WIA-uitkering
      • WW-uitkering
      • Ziektewet-uitkering
      • Alle uitkeringen
      • Afnemers van gegevens
      • Eigenrisicodragers
      • Gemeenten
      • Leveranciers
      • Werkgevers
      • Zelfstandigen
      • Alle doelgroepen
      • Over ons
      • Pers en nieuws
      • Werken bij UWV
      • Kennis en cijfers
      • Arbeidsmarktinformatie
    • Contact
    • English
    • Other languages
    • Home
    • Klacht, melding of bezwaar
    • Klacht

    Klacht

    Lees voor
    Als u een klacht heeft over onze dienstverlening, lossen wij dat graag samen met u op. U kunt uw klacht online, telefonisch of met een brief doorgeven.

    Wanneer klacht indienen

    Een klacht geeft u door als u ontevreden bent over de manier waarop wij u of uw zaak behandelen. Bijvoorbeeld als wij ons niet aan regels houden die voor UWV gelden. Gaat uw klacht niet over onze dienstverlening? Op Klacht, melding of bezwaar leest u hoe u over iets anders contact met ons opneemt.

    Hoe klacht indienen

    U geeft uw klacht online, telefonisch of met een brief door. Sommige klachten geeft u rechtstreeks door bij een UWV-afdeling of bij een organisatie waarmee wij samenwerken.

    Online klacht indienen

    Geef uw klacht online door met het Klachtenformulier van UWV: 

    • Klacht indienen als particulier. U heeft uw DigiD nodig. 
    • Klacht indienen als werkgever of zakelijke relatie. U heeft eHerkenning nodig.

    Bellen als u een klacht heeft

    U kunt ons bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Ons telefoonnummer voor klachten is 088 - 898 25 25. We rekenen een lokaal tarief. Uw belkosten hangen af van uw telefoonaanbieder.

    Een klacht indienen met een brief

    U kunt een brief sturen naar:

    UWV
    Klachtenservice
    Postbus 58071
    1040 HB Amsterdam

    Zet in uw brief de volgende informatie:

    • Wat is er gebeurd, wanneer is het gebeurd en waarom dient u een klacht in?
    • Als u dat weet: over welk UWV-kantoor, welke afdeling en welke medewerker gaat uw klacht?
    • Wilt u een reactie van ons ontvangen? En zo ja, wilt u dat wij u bellen of u een brief sturen?
    • Wat moeten wij volgens u doen met uw klacht? Bijvoorbeeld excuses aanbieden of onze dienstverlening in de toekomst aanpassen. 
    • Wat is uw (bedrijfs)naam, adres, eventueel uw telefoonnummer en burgerservicenummer (BSN) of loonheffingennummer?

    Klacht indienen bij afdeling of organisatie

    Sommige klachten geeft u door bij de verantwoordelijke afdeling:

    • Heeft u klacht over Bureau Integriteit van UWV? Meld dit bij Bureau Integriteit. 
    • Heeft u een klacht over UWV als opdrachtgever? Geef dit door aan uw accountmanager. 
    • Heeft u een klacht over uw re-integratiebedrijf? Stuur uw klacht dan naar het re-integratiebedrijf.

    Wat wij doen met uw klacht

    Nadat u uw klacht aan ons heeft doorgegeven, volgen 1 of meer van de volgende stappen:

    Telefonisch contact met medewerker

    Heeft u een klacht online of telefonisch bij ons ingediend ? Dan belt een medewerker van onze Klachtenservice u binnen 3 werkdagen. Gaf u de klacht in een brief door, dan belt onze medewerker u binnen 7 werkdagen. Deze medewerker was niet eerder bij uw klacht betrokken.

    Samen bespreken we uw klacht. Soms kan de medewerker uw klacht meteen oplossen. Lukt dat niet? Dan vertelt onze medewerker hoe het verder gaat.

    Brief met bevestiging klacht

    Als wij u bellen maar u niet kunnen bereiken, dan krijgt u van ons een ontvangstbevestiging van uw klacht. Daarin staat hoe wij de klacht behandelen. Bijvoorbeeld wanneer u een reactie krijgt en wat de volgende stappen zijn.

    Uitnodiging voor gesprek

    Misschien wilt u uw klacht toelichten in een gesprek op het UWV-kantoor. Dan krijgt u hiervoor een uitnodiging.

    Onderzoek naar uw klacht

    Wij doen ons best uw klacht binnen 3 weken af te handelen. De medewerker van onze Klachtenservice onderzoekt uw klacht. Vaak wordt de klacht dan snel opgelost.

    Bij UWV kunt u ook met hulp van een mediator een klacht oplossen. Het kan zijn dat wij dit voorstellen tijdens het onderzoek naar uw klacht. U kunt ook zelf om mediation vragen. U leest hier meer over op Mediation.

    Wat er gebeurt met uw klacht

    Wij gebruiken uw klacht om onze dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat om heldere communicatie, het eenvoudiger maken van processen of het op tijd en juist betalen van uitkeringen. Op onze website vindt u een overzicht van klachten en wat wij daarmee gedaan hebben. Dit is het Klachtoordelenregister. We gebruiken daarin geen namen van de mensen die de klachten indienden.

    Niet tevreden over afhandeling klacht

    Bent u niet tevreden over onze afhandeling van uw klacht? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Zij behandelen klachten over de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig.

    Klacht over zorg door UWV

    Heeft u bij ons een klacht ingediend over artsen of verpleegkundigen die voor UWV werken? Als u niet tevreden bent over onze afhandeling van deze klacht, dan kunt u altijd een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. U heeft daarnaast soms nog een andere mogelijkheid: u kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie UWV.

    Voorwaarden klacht Geschillencommissie

    U kunt een klacht over artsen of verpleegkundigen van UWV indienen bij de Geschillencommissie als u in ieder geval voldoet aan deze 3 voorwaarden:

    • De klacht gaat over artsen of verpleegkundigen die voor UWV werken. 
    • De Klachtenservice van UWV heeft uw klacht afgehandeld. 
    • U dient de klacht in binnen 1 jaar na onze afhandeling van uw klacht.

    Op de website van de Geschillencommissie UWV leest u meer over hoe u een klacht indient en welke klachten de commissie kan behandelen.

    Bekijk ook

      Klacht of agressie melden eigenrisicodrager Melding of bezwaar Privacy Klacht over Bureau Integriteit

    Heeft deze informatie u geholpen?

    Bekijk

      Werk.nl Onderwerpen Uitkeringen Speciaal voor Magazines en nieuwsbrieven

    Alles over

      WW WIA Wajong Ziektewet WAZO

    Direct naar

      Inloggen Contact English Other Languages Clientenraad

    Meer UWV

      Over UWV Werken bij UWV Kennis en Cijfers Arbeidsmarktinformatie Denk mee met UWV

    Blijf op de hoogte

      Over de website Webarchief Privacy Cookies Toegankelijkheid

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?